baner low

نظم سازمانی با ایزو

نظم سازمانی با ایزو

نظم سازمانی با ایزو

ایزو مبحثی ناشناخته هست برای سازمانها و شرکتها و مردم جامعه . ایزو بحثی تخصصی هست و به همین جهت غالب افراد در خصوص آن آگاهی ندارند و زمانی که به آنها گفته میشه تعریفی از ایزو بدهند و یا ایزو چیست؟ افراد عامی غالبا جوابی نمی توانند بدهند و قادر به پاسخ این سوال نیستند و عده کمی هم در حد شنیدن کلمه ایزو از تلویزیون اطلاع دارند و در نهایت آگاهی اذعان می کنند که ایزو یک استاندارد هست و اما از ماهیت ایزو اطلاع ندارند و شناخت درست و کافی از ایزو ندارند ولی شرکتها و سازمانها و صاحبان مشاغل و کسب و کارها با مبحث ایزو آشنایی بیشتری دارند و بایستی هم به نسبت دیگران درباره ایزو بیشتر اطلاعات داشته باشند چون نیاز بیشتری به ایزو پیدا میکنند. شرکتها جهت شرکت در مناقصات ، صادرات ، رقابت در میان رقبا ، تبلیغات و برند سازی و هر هدف دیگر به دنبال دریافت ایزو می روند و برایشان اهمیت بیشتری دارد که از ایزو اطلاعات کافی داشته باشند و همچنین مشتریان نیز برایشان بهترست اطلاعات کافی درباره ایزو داشته باشند اما مدیران کلیدی و تصمیم گیرنده بیشتر نیازمند اخذ اطلاعات در خصوص ایزو هستند تا بتوانند ضمن بهره وری بهتر و بیشتر و پیاده سازی ایزو ، در دام افراد حقیقی و حقوقی و شرکتهای حقیقی و حقوقی نیوفتند که گواهی ایزو صادره آنها فاقد اعتبار هست.

 

ایزو ISO چیست؟

ایزو ISO چیست؟ ایزو چیه و چه کاربردی داره و چرا انقدر اهمیت داره، سوالی می باشد که غالبا شرکتها و سازمانهایی که به دنبال ایزو هستند برایشان پیش خواهد آمد و بایستی هم از ایزو اطلاع کافی و شناخت کافی داشته باشند و اهمیت شناخت و اطلاعات مدیران تصمیم گیرنده و کلیدی و صاحبان کسب و کارهای شرکتها و سازمانها از ایزو از اهمیت بالایی برخوردارست. جهت درک و شناخته کلمه ایزو و اینکه ایزو چیست؟ بایستی از مراکز مشاوره و ثبت و صدور ایزو کمک گرفت.

ایزو در کل یک مجموعه استانداردها و الزامات هست که توسط سازمانی جهانی با نام سازمان جهانی ایزو ISO آن را تدوین کرده و منتشر می کند. تمامی استانداردها و الزامات بیان شده درون استانداردهای ایزو که تا بحال دیده اید توسط همین سازمان ایزو منتشر شده است. مقر سازمان جهانی ایزو درون ژنو هست و کشورهای مختلف و متعددی درون آن عضو هستند که به تدوین استانداردها می پردازند و هنگامی که یک استاندارد می خواهد منتشر شود ابتدا درون سازمان جهانی ایزو مورد بررسی قرار می گیرد و زمانی که مورد تایید اکثریت آراء قرار گرفت منتشر می گردد. چند سال یکبار نیز باید این استانداردها ویرایش شود و سپس بعد از ویرایش و کامل شدن و رفع نقایص احتمالی و به روز شدن الزامات در ورژنی جدید منتشر می شود. استانداردهای ایزو در تمامی زمینه ها و حوزه های مدیریتی ، محصولات و خدمات استانداردهایی تدوین کرده است. وجه تمایز استانداردهای ایزو عدد چهار الی پنج رقمی هست که به انتهای کلمه ایزو اضافه می شود و نشانگر یک ایزو هست. مثلا ایزو 9001 ، ایزو 14001 ، ایزو 45001 ، ایزو 22000 ، ایزو 13485 ، ایزو 29001 ، ایزو 28001 ، ایزو 27001 ، ایزو 16949 ، ایزو 31000 ، ایزو 21500 ، ایزو 10001 ، ایزو 10002 ، ایزو 10003 ، ایزو 10004 ، ایزو 10006 و غیره که نشانگر سیستمهای مدیریتی مختلف هستند و به واسطه این عدد 4 الی 5 رقمی از هم تشخیص داده می شوند.

 

ایزو مرتبطه نظم سازمانی

لیست انواع ایزو بسیار زیاد هستند و متفاوت. استانداردهای سیستمهای مدیریتی دو دسته می شوند: استاندارد های ایزو عمومی ، استانداردهای ایزو تخصصی . استانداردهای ایزو عمومی ، دارای عمومیت بیشتری هستند و برای تمام مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند و تمامی شرکتها فارغ از نوع فعالیتشان می توانند از آن استفاده کنند. استانداردهای ایزو عمومی دارای عمومیت بیشتری هستند و کلیه شرکتها با هر حوزه کاری و خدماتی و محصولی می توانند از این استانداردها بهره کافی را ببرند. چنانچه بخواهیم عمومی ترین استاندارد ها را به ترتیب اولویت نام ببریم می توانیم به این استانداردها اشاره کنیم: استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 ، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001 . از میان این استانداردهای عمومی مهمترین و عمومی ترین استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت هست که مادر تمامی استانداردها هست و به همین جهت به عنوان مادر استانداردها معرفی می گردد و پیاده سازی این سیستم مدیریتی و این استاندارد ایزو 9001 باعث ایجاد یک نظم سازمانی درون سازمان می گردد. که در ادامه به اینکه چگونه ایزو 9001 نظم سازمانی ایجاد می کند پرداخته خواهد شد.

همچنین یکسری ایزو عمومی اصطلاحا استانداردهای سیستمهای مشتری مداری نام می گیرند : استاندارد سیستم مدیریت رضایت مشتریان ISO 10001 ، استاندارد سیستم مدیریت رسیدگی شکایات مشتریان ISO 10002 ، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در حل اختلاف مشتریان  ISO 10003 ، استاندارد سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان – منشور رفتار سازمانی ISO 10004 .

استانداردهای ایزو تخصصی هم یکسری دیگر انواع استانداردها هستند که همانطور که از نامش پیداست تخصصی هستند و متناسب حوزه های فعالیتی سازمانها و شرکتها تعیین می گردد و یک عدد به عنوان مشخصه هر کدام در انتهایش اضافه می گردد و مشخصه استانداردی خاص در حوزه ای خاص هست. بعنوان مثال در خصوص استانداردهای تخصصی می توان بدین استاندارد ها اشاره کرد: استاندارد ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، ایزو 16949 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی ، استاندارد ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، استاندارد ایزو 13485سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی ، ایزو 27001 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و خیلی انواع استانداردهای تخصصی دیگر که تعدادشان زیادست و  متناسب حوزه فعالیت هر سازمان فرق دارد.

 

 ایزو 9001

ایزو 9001 چگونه باعث ایجاد یک نظم سازمانی می شود؟

استاندارد ایزو 9001 و پیاده سازی الزامات ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت جهت ایجاد نظم سازمانی خیلی اهمیت دارد و طراحی و مستند سازی و پیاده سازی این استاندارد درون یک سازمان مستلزم شناخت و علم و دانش مدیر تصمیم گیرنده و کلیدی یک سازمان هست که بایستی به یک علم برسند و پیاده سازی درست ایزو 9001 را به انجام برسانند. به همین جهت نیز تنها کافیه یکبار یک بار متن استاندارد ایزو 9001 را دقیق مطالعه کرده و بخوانید و با مطالعه دقیق متن استاندارد ایزو 9001 به اهمیت پیاده سازی پی ببرند زیرا غالب مدیران از پیاده سازی ایزو فراری هستند و به دلیل عدم آگاهی از این بهره وری با پیاده سازی گواهی ایزو غافلند و صرفا دنبال اخذ ایزو 9001 هستند. ایزو 9001 بیانگر یکسری الگوهای مدیریتی هست و برای کلیه شرکتها کاربرد دارد و حرفی برای زدن دارد. مثلا در استاندارد ایزو 9001 گفته شده که تمامی مسئولیتها و اختیارات کارکنان باید شفاف باشد و این امر موجب نظم سازمانی به واسطه مشخص شدن وظایف محوله به تک تک پرسنل می شود و عدم اختلال در سازمان به واسطه همین امر که در حقیقت تدوین همان چارت سازمانی هست و یا همان الگوی سازمانی که وظایف عمومی و خصوصی پرسنل را تعریف می کند. این تنها یک بند متن استاندارد ایزو 9001 هست که تاثیر بزرگی در سازمانها دارد و در پیشرفت آنها به واسطه یک نظم سازمانی کمک بسیار بسیار شایانی می کند و چنانچه تمامی الزامات بندها پیاده سازی گردد قطعا سازمان نتایج بسیار مثبتی خواهد دید که سازمان آنها را نمونه می کند. قطعا پیاده سازی الزامات بیان شده بندهای ایزو 9001 و الزامات بیان شده کار آسانی نیست و شرکتها نیازمند یک مشاوره خوب جهت این امر هستند. پیدا کردن یک مشاور خوب هم کار آسانی نیست.

 

چطور می توانیم یک مشاور ایزو خوب پیدا کنیم؟

امروزه بسیاری افراد حقیقی و حقوقی درون فضاهای مجازی همچون گوگل و اینستاگرام و ... هستند که با ساخت سایتهای مجازی ادعا می کنند که مشاور خوب و آگاه هستند در حالیکه اینطور نیست و آنها دانش کافی جهت دادن مشاوره را ندارند و تنها دلالانی هستند که مدعی مشاور بودن دارند. متقاضیان محترم می توانند از راهنماییها و خدمات مشاوره رایگان مرکز سامان کاران بهره کافی را ببرند تا بتوانند هم مشاور خوب پیدا کنند هم به9 یک گواهی ایزو خوب و معتبر برسند و ضمن پیاده سازی واقعی ایزو 9001 به نظم سازمانی ایده آل برسند.

گروه ثبت و ارتقاء برند و توسعه سازمانی سامان کاران بزرگترین مرجع مشاوره و اطلاع رسانی در حوزه طراحی ، مستند سازی، اجرا و بهبود سیستمهای مدیریتی در خدمت کلیه متقاضیان محترم می باشد.

 

نظم سازمانی با ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  • تهران - جنت آباد - بلوار مجاهد کبیر - کوچه بنفشه 11 - پلاک 108 - طبقه سوم - واحد 8
  • 44810270- 021
  • 9691207- 0921
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا