baner low

گواهینامه ایزو 30401

گواهینامه ایزو  30401

گواهینامه ایزو 30401

استاندارد ایزو 30401 بعنوان سیستم مدیریت دانش نام دارد و جز استانداردهای تازه تدوین شده می‌باشد. استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ باعث بالا رفتن کیفیت سطح دانش سازمان میشود. ISO 30401 چگونگی مدیریت دانش سازمان رابررسی و مشخص میکند و کلیه قوانین و دستورالعملهای لازم در حوزه دانش رادراختیار سازمان قرار میدهد. استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ سازمان را راهنمایی میکند تا چگونگی مدیریت دانش را جهت بالا بردن سطح کیفی دانش بگوید. مدیران و‌مسئولان سازمانها باید همیشه اطلاعات و دانش سازمان خود را بروز رسانی کنند تا دانش و اطلاعات لازم و مؤثر رادراختیار کارکنان و‌پرسنل خود قرار دهند. استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ مواضعی همچون رهبری و مدیریت ، برنامه ریزی ، تحلیل ریسک‌ها و فرصتها و اندازه گیری را عمل میکند. ایزو ۳۰۴۰۱ همچنین مسائلی همچون چرخش حیات و وجود دانش، فرهنگ استفاده از مدیریت دانش و تبدیل دانش و توانمند سازی مدیریت در دانش را هم ارزیابی و پیگیری مینماید.

 

محتوای گواهی نامه ISO 30401

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ درراستای مستقر کردن مفاهیم اصلی و اساسی مدیریت دانش میباشد و شامل موارد زیرمیشود.

الف) ‌راهنمایی و مدیریت سازمان که منجر به رسیدن به بهینه سازی ارزش دانش سازمان میگردد.

ب) ملاکی برای ارزیابی و اندازه گیری و‌مشخص کردن صلاحیت سازمان توسط ممیزی ها.

گواهینامه ایزو  30401

اخذ گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

اخذ و دریافت گواهی نامه ISO 30401 باانجام پیاده سازی استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ یا همان سیستم مدیریت دانش ممکن میگردد. داشتن گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ نشان دهنده و بیان کننده این موضوع است که سیستم مدیریت دانش باید چرخه حیات و وجود خود رابطور مداوم و‌مؤثر درسازمان ارائه دهد. ۴ مرحله زیر نشان دهنده وجود ذات چرخه حیات دانش دردرون یک سازمان است که عبارتند از: بدست آوردن دانش جدید و بروز و تأمین دانشی که برای سازمان لازم است ولی هنوز به شناخت سازمان نرسیده است. ب) استفاده از دانش موجود و بکارگیری دانش فعلی دردرون سازمان تا تصمیمات بعدی بهتر اتخاذ گردد. ج) حفظ و نگهداری ازدانش موجود و نگهداری ازدانش سازمان تاآن را از دست ندهیم. د) مدیریت و رهبری دانشی که اعتبار ندارد و برای سازمان مناسب نیست و کارآمدی خاصی ندارد.

سیستم مدیریت دانشی که جهت کسب گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ اجرا و پیاده سازی میگردد دارنده ابزار و فعالیتها و رفتارهایی جهت هماهنگ سازی دانش سازمان باپیشرفت اقتصادی و تجاری سازمان می‌باشد. ابزارها و فعالیت ها شامل:

الف) مراوده و تعاملات انسانی که ازطریق گفت وگو و صحبت بین گروه ها مخصوصا گروه های ذینفع انجام میشود. ب) دردسترس قرار دادن دانش و بیرون دادن دانش ازطرق مختلف مثل ضبط و ثبت و کدگذاری و جمع آوری مستندات. ج) دریافت خروجی مناسب و ترکیب دانش ها که بااعلام رینی کردن دانش و منظم کردن و طبقه بندی دانش بصورت کدگذاری انجام میشود. د) دردسترس قرار دادن دانش دردرون سازمان جهت یادگیری و درک بهتر ازآن دانش.

 

شرایط مورد نیاز جهت اخذ گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

سازمانها و‌مؤسسات جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ باید چهار اصل واجب راجهت ارتقا سیستم مدیریت دانش مورد توجه قرار دهند :

۱.مسئولیتها و وظایف کاربران سامانه باید وظیفه خود را بشناسند و وظایف تعریف گردد.
۲.انجام مراحل اجرایی و فرآیندها و تعریف کلیه فعالیتها اعم از تجارت و دانش مورد نظر، کلیه روش ها و دیتورالعمل ها و بیان کردم شیوه ها و معیارهای اجرایی .
۳. زیر ساختها و فناوری‌هایی که هم بصورت فیزیکی و هم به صورت مجازی و کانال های دیجیتال که مورد استفاده قرار میگیرد.
۴) حاکمیت و رهبری دانش درسازمان و‌متناسب با اهداف و برآورده کردن انتظارات و ابزار درسیستم مدیریت دانش.

 

اهمیت دریافت گواهی نامه ISO 30401

چند دلیل باعث شده است اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ اهمیت پیدا کند. ازجمله :

_ هنگامی که دانشی بصورت کاربردی اجرا شود نتایج باارزشی از تولید کار حاصل میگردد.
_ انجام کار و فعالیت بهمراه دانش متقاضیان زیادی پیدا کرده است و بسیاری اقتصادها آرزو دارند اقتصادشان همراه با دانش شکل بگیرد. اقتصاد دانشی یعنی اینکه منبع اصلی ثروت کارگرانی نباشند که بصورت فیزیکی کار میکنند کارگرانی باشند که بصورت ذهنی فعالیت میکنند. مهم ترین هدف گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ این است که دانش بعنوان سرمایه و هسته اصلی یک سازمان تبدیل گردد.
_ باداشتن گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ میتوانیم به دانشی دسترسی پیدا کنیم که باعث توسعه افراد شود و بادسترسی آسان به دانش امور سایر افراد نیز پشتیبانی گردد.
_ استفاده از دانش طبیعی دیگر برای سازمانها کافی و لازم نیست و نمی‌تواند دربرابر تغییرات سریع واکنش مناسبی داشته باشند ولی اگر دانشی را آگاهانه ایجاد کنند براحتی می‌توانند در مقابل تغییرات چابک و سریع باشند و سرعت یادگیری بالا میرود و بعنوان یک رقیب سرسخت و‌محکم و با دانش در میان رقبای خود حاضر شوند.
_ منسجم شدن سازمانهایی که بصورت پراکنده هستند ولی یک فعالیت مشخص و هدفمند دارند می‌توانند بابه اشتراک گذاری دانش مزیتها و فواید زیادی را بدست آورند.
_ فرسودگی نیروی انسانی اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ رابسیار پراهمیت تر نشان میدهد چراکه نیروی انسانی همیشه درحال فرسودگی می‌باشد و اگر سازمانی دارای مغز متفکر و دانشمند باشد ترس ترک آن و از دست دادنش را دارد و اگر هم سازمانی نیروی انسانی داشته باشد ولی بی دانش باشد و از تجربه توانسته باشد دانشی را کسب کرده باشد و کسب این تجربه و دانش نیازمند زمان می‌باشد پس وجود ایزو ۳۰۴۰۱ اهمیت پیدا میکند.

استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ یک استاندارد نو و تازه می‌باشد و برای اولین بار درسال ۲۰۱۸ از طرف سازمان جهانی استاندارد تهیه و تنظیم گردید . البته قبلاً ماده ای شبیه مفاد استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ دریکی از بندهای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بانام سیستم مدیریت کیفیت گنجانده شده بود و میتوان گفت این استاندارد قوانین و دستورالعمل های را جهت ایجاد و اجرا و بهبود یک سیستم مدیریتی مؤثر با بودن سیستم مدیریت دانش راشکل میداد ولی بعدها باگذرزمان و بالا رفتن علم و دانش و فناوری این بند از گواهینامه خود تبدیل به یک استاندارد مستقل گردید و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد . هردو استاندارد یعنی ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۳۰۴۰۱ می‌توانند درکنار یکدیگر کیفیت و سطح دانش سازمانها رابالا ببرند.

گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ یک استاندارد مهم و کلیدی درپیشرفت سازمان ها و بالا بردن سطح کیفی دانش و ارتقا سازمان ها می‌باشد و باعث میشود به طور فزاینده ای رشد و حرکت رو به جلو راداسته باشند.

گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ ازطریق مراجع صدور گواهی نامه ایزو بنام CB ها ثبت و صادر میگردند اگر CB مورد نظر تحت اعتبار یک مرکز اعتبار دهنده بنام AB باشد قطعا از سطح اعتبار بالایی برخوردار بوده و یک گواهی نامه بین المللی و IAF دار حساب میشود. گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ توسط مراجع خصوصی غیر IAF دار نیز هم صادر میگردد.

نظرات (1)

این نظر توسط مدیر کوچک شده

گواهینامه ایزو 30401 سیستم مدیریت داتش گواهینامه ای مهم و ضروریست

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  • تهران - جنت آباد - بلوار مجاهد کبیر - کوچه بنفشه 11 - پلاک 108 - طبقه سوم - واحد 8
  • 44810270- 021
  • 9691207- 0921
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا