ایزو چیست؟
ایزو چیست؟
ایزو یک سازمان بین المللی است و وظیفه استانداردسازی رابرعهده داردو 147 عضو دارد. ایران نیز یکی ازاعضای سازمان ایزو است. سهولت درانجام تجارت بین الملل، بهبود مدیریت و کنترل فرایند تولید ودر نهایت اطمینان خاطر مصرف کننده ازمحصول خریداری شده زاینده تفکر استاندارد سازی و هماهنگی اولویتها درسطح جهانی است. ازاینرو بسیاری ازفعالیتهارا شامل میشود و یک سازمان برای ارتقاء کیفیت و اعتبار بخشیدن محصولات و خدمات مجموعه خود انگیزه زیادی درجهت پیروی ازبایدها و نبایدهای سازمان مذکور دارد.
ایزو باکمک اعضای خودش استانداردهای متنوع و بیشماری راتهیه و تدوین و ارائه میکندو موضوعات مختلفی رامورد توجه قرار داده است. ازجمله کیفیت، بهداشت، محیط زیست، امنیت، مدیریت وهر آنچه منجربه رشد سازمان و رضایت جامعه (مشتریان) میشود.برای مثال ایزو 9001 یک استاندارد پایه و مادر بمنظور استانداردسازی سیستم مدیریت کیفیت ویا ایزو 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی شناخته میشود و مصون ماندن محیط زیست از آلوده شدن دراثر فعالیت سازمان (تولیدی، خدماتی، بازرگانی، پروژه محور ویاهرگونه زمینه فعالیت دیگر)را گوشزد میکند. ایزو حفظ کیفیت، ایمنی، محیط زیست، امنیت و سلامت جامعه و نیز صرفه جویی دروقت، انرژی و سرمایه مالی رابه ما یاد میدهد بعبارت دیگر بهتر زیستن و نگرش سیستماتیک رابهمون آموزش میدهد. بدین معنی مانباید جزء نگر باشیم زیرا موفقیت دریک بخش ممکنست بخشهای دیگررا قربانی خودکند. علاوه براین وقتی مادارای تفکر نظام گرا باشیم باسهولت بیشتری اهداف خودمان راجامه ی عمل میپوشانیم. این قانون طبیعت است همکاری و هماهنگ شدن باهمه محیط سرانجام رشد خودمان رادر پی دارد. هرچند درنگاه اول شاید اینطور بنظر نرسد.
باوجود دلایل قانع کننده گواهینامه ایزو برای پذیرش و اجرای قوانین خوددارد هنوز بسیاری ازمدیران و مسئولان سازمانی نسبت په موارد مندرج درکلیه اسناد ایزو نگاه روشن ومثبتی ندارند. اینگونه افراد ترجیح میدهند تفکر و دانسته های خودرا پیاده سازند و احساس کمبودی درکارخود نمیبینند. ودرصورتیکه اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کنند تنها نیتشان درج علائم این سازمان روی محصول ویا خدمات سازمان و پیشی گرفتن ازرقباست. امادر واقع اینطور نیست و بسیاری ازمسائل و مشکلات موجوددر سازمان تنهابا موشکافی و دقت بالا قابل شناسایی و حل شدن هستند و بکارگیری اصول ایزو میتواند بسیار مفید باشد.
چگونگی ارزیابی و تفکیک مواد غذایی و کالای باکیفیت و مفید ازگذشته دور، ذهن انسان رابه خودمعطوف کردست. بشر درطول تاریخ درصدد تولید کالاهای مرغوب و کارا و دارای طول عمر بالا بوده زیرا بااینکار رضایت مشتری جلب و تقاضابرای کالا و خدمات تولید شده ویاارائه شده افزایش مییافت. علاوه براین اگریک سازمان تولید کننده خواهان گسترش دامنه متقاضیان کالای خودو جلب اعتماد بازار برون مرزی باشدباید توانایی تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت درعرصه جهانی راداشته و محصولاتی روانه بازار نماید دارای شاخصهای متمایزی بوده و بتوانددر رقابت بارقیبان خودپیروز شده و سهم مورد نظرخود رادر بازار بدست بیاورد. درواقع میتوان گفت اگریک سازمان میخواهد بقای خودرا تضمین و مشتریان خودرا حفظ نماید و حیطه ی فروش محصول خودرادر بازار های داخلی و خارجی بسط دهد باید کیفیت را مهم دانسته و معیارهای مورد نظر را ارج نهد.
درآگاهی بخشیدن و معرفی گواهینامه ایزو و طراحی مسیر حرفه ای متقاضیان، مشاوران ایزو نقش قابل توجهی دارند. مشاوره نقش مهمی در زندگی مادی و معنوی انسان دارد و وقتی صحبت ازکسب و کار باشد نقش مشاوره پررنگتر نیز میشود بویژه کسب و کارهای نوپا اما بلندپرواز، اهداف بزرگی چون رقابت فرامرزی رانشانه گرفته اند. امیدست تولیدات داخلی مانیز بابهاء دادن به سلایق مصرف کننده و ارتقاء کیفیت و داشتن اهداف متعالی و جدی گرفتن اینگونه اسناد و مشاوره جویی، نه تنها نیاز داخل رابرآورده سازند بلکه بانگاه برون مرزی افقی روشن برای شرکت و سازمان ایجاد نمایند.