اصول ایزو ISO چیست؟
اصول ایزو چیست ؟
ابتدا به تیتر ISO چیست می پردازیم در تعریف استاندارد ایزو ( ISO ) خاطر نشان میگردد که استاندارد ایزو گواهینامهای است که از سوی یک مرجع به شرکت درخواست کننده داده میشود و بیانگر تطابق محصول یا خدمت های ارائه شده توسط شرکت متقاضی این گواهینامه با یکی از مراجع بینالمللی مدیریت کیفیت است. افزایش اعتبار شرکتها در مناقصات منوط به دریافت استاندارد ایزو می باشد و بالطبع در جذب اعتماد مشتریان هم کم تاثیر نیست . شرکتهای دارنده این گواهینامه به کسانی که از آن نفع می برند که از آنها می توان به سهامداران، کارکنان و مدیران ارشد اشاره کرد یادآوری می کند که برای تحقق اهداف آن که از این اهداف می توان به مشتریمداری اشاره کرد باید در یک قاب مشخص پیش بروند. دریافت کنندگان این گواهینامه اعتبار بالایی نزد مشتری ها دارند، به طوری که مشتری با اعتماد خیلی بیشتری نسبت به دریافت خدمات از آنها اقدام خواهد کرد.
بطور مثال، شرکتها میتوانند برای آنکه سطح رضایت مشتریان دچار مخاطره نگردد با اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت بر مراحل و فرآیند های مرتبط در ارائه خدمات یا تولید محصول کنترل و نظارت داشته باشند واین اطمینان را حاصل نمایند که هر ایراد و مشکل در اولین فرصت برطرف خواهد شد .لازم به ذکر است اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت، موجب ایجاد یک ارتباط موثر و دائمی فی ما بین کارکنان، کارپردازان و مشتریان میگردد.
در بسیاری از مناقصات بخش عمومی و خصوصی برای ورود شرکتها به مراحل بعدی مناقصه، استاندارد ایزو ، شرط لازم می باشد. گواهینامه ایزو ( ISO ) تاثیر مثبت در اقبال شرکتها جهت پیروزی در مناقصه را دارا می باشد. و درصورتیکه صلاحیت شرکت دارای استاندارد ایزو برای ورود به میدان رقابت با سایر شرکتهای حریف برابر باشد، میزان بهرهوری داخلی شرکتهایی که توانسته اند این گواهینامه را دریافت نمایند، به میزان قابل توجهی ارتقا می یابد و در پی ارتقای بهرهوری داخلی، فرصت خوبی این شرکتها در ظرفیتهای عملیاتی و فروش تضمین یابد.
به طور کلی، دلایل اصلی که شرکتها متقاضی دریافت استاندارد ایزو هستند شامل:
1. ارتقا شانس پیروزی در مناقصههای خصوصی و عمومی؛ بوجود ِمی آید تا پیشرفت
2. کاهش هزینهها و ارتقا بهرهوری داخلی
3. جلب اعتماد مشتری از طریق لگوی استاندارد ایزو ( بازاریابی پنهان )
اصول استاندارد ایزو (اصول ISO):
استاندارد ایزو دارای 6 اصل می باشد که عبارتند از:
کنترل مدارک، کنترل سوابق، بازنگری داخلی، عدم انطباق، اقدامات اصلاحی و اقدامات پیشگیرانه که در ادامه به شرح هر یک بصورت جداگانه می پردازیم.
1.کنترل مدارک
اولین اصل برای برای دستیابی به استاندارد ایزو، سهولت دسترسی مدارک، هر مدرک با یک شمارهی مرجع و نیز یک شمارهی نسخه کدگذاری و بایگانی میشود.
۲. کنترل سوابق
مدارکی که طبق دستورالعمل اصل اول کدگذاری و بایگانی شده باشند سوابق نامیده می شوند. کنترل سوابق یک روش کارا در جستوجوی سابقه های کیفی است. همچنین این اصل به فرایند بایگانی، نگهداری و حذف سوابق در اتمام زمان نگهداری اشاره دارد.
۳. بازنگری داخلی
بر طبق اصل بازنگری داخلی، سیستم مدیریتی به طور کامل و دقیق برای اطمینان از این که شرکت در پایان یک سال قادر است از ممیزی اعتبار سنجی حکم تایید صلاحیت دریافت کند مورد ارزیابی قرار میگیرد. همچنین طی این ارزیابی اطمینان حاصل می گردد که فعالیتهای شرکت با الزامات ممیزی داخلی که در مفاد استاندارد ایزو تعریف شدهاند، منطبق می باشد.
۴. عدم انطباق
زمانی عدم انطباق اتفاق میافتد که شرکت با مشکلات پیشبینی نشده مواجه گردد. ممکن است این مشکلات و مسائل داخلی باشند، بطور مثال منسوخ شدن فرایندها و مراحل یا بروز خطاهای انسانی، البته گاهی هم مشکلات از خارج شرکت ناشی میشوند، مثل نارضایتی مشتریان ویا مسائل مربوط به کارپردازان.
۵. اقدامات اصلاحی
به محض بروز عدم انطباق، اقدامات اصلاحی از سوی سیستم مدیریتی تنظیم می گردند تا در صورت نیاز اِعمال شوند و از ایجاد مجدد عدم انطباق ها جلوگیری شود.
۶. اقدامات پیشگیرانه
یکی دیگر از اصول ISO انجام اقدامات با هدف شفافسازی و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است این اقدامات در پیش گرفته میشوند تا از ایجاد عدم انطباق ها در آینده کاسته شود.
از زمانی که یک سازمان یا شرکت تصمیمی مبنی بر گرفتن گواهینامه ایزو میگیرد، در حدود 3 الی ۱۲ ماه زمان می برد تا الزامات و استانداردهای ایزو در سازمان انجام شده و اسناد مورد نیاز تهیه شود. در این مدت باید تمام موارد و اصول ایزو به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و در سازمان پیادهسازی شود. همچنین استفاده از یک پشتیبان خارجی و استفاده از راهنمایی و تجربیات او میتواند فرایند اخذ گواهینامه را تسریع نماید.