baner low

گواهینامه ایزو9001 چیست؟

 ایزو 9001

گواهینامه ایزو9001 چیست؟

ISO 9001: 2015 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را در مواردی که یک سازمان به شرح زیر است ، مشخص می کند : الف) باید توانایی خود را در ارائه مداوم محصولات و خدمات مطابق با نیازهای مشتری و الزامات قانونی و مقررات قانونی نشان دهد و ب) هدف افزایش رضایت مشتری از طریق کاربرد مثمر سیستم ، از جمله فرآیندهای بهبود سیستم و اطمینان از انطباق با مشتری و الزامات قانونی و مقررات قابل اجرا است. همه الزامات ISO 9001: 2015 عمومی هستند و برای هر سازمانی صرف نظر از نوع یا اندازه آن ، و محصولات و خدماتی که ارائه می دهد قابل اجرا هستند.

 ISO 9001: 2015 چیست؟ ISO 9001: 2015 یک استاندارد بین المللی است که به سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) اختصاص داده شده است. این یک چارچوب برای بهبود کیفیت و واژگان درک برای هر سازمانی که به دنبال ارائه محصولات و خدمات است که به طور مداوم با الزامات و انتظارات مشتریان و سایر طرفهای ذینفع مرتبط در کارآمدترین روش ممکن مطابقت دارد ، مشخص می شود QMS مجموع همه فرآیندها ، منابع ، دارایی ها و ارزش های فرهنگی که از هدف رضایت مشتری و کارآیی سازمان پشتیبانی می کند. اولین بار در سال 1987 منتشر شد ، آخرین تکرار (ISO 9001: 2015) جایگزین ISO 9001: 2008 می شود. ایزو 9001: 2015 تعیین نمی کند که اهداف یک سازمان باید چگونه باشد و چگونه به آنها برسیم. به عبارت دیگر ، به هیچ کس نمی گوید که چگونه تجارت خود را اداره کند. این یک استاندارد انعطاف پذیر است که به هر سازمان اجازه می دهد اهداف و پایبندی به استاندارد را برای خود مشخص کند. ایزو 9001: 2015 اصول راهنمایی را تعریف می کند که می تواند برای ایجاد کارآیی از طریق هماهنگ سازی و ساده سازی فرایندها در سراسر سازمان ، در جهت کاهش هزینه ها ، ایجاد فرصت های جدید ، برآوردن الزامات نظارتی و کمک به سازمان ها برای توسعه به بازارهای جدید که در آن مشتریان وجود دارد ، مورد استفاده قرار گیرد. درخواست گواهینامه ISO 9001 (آخرین مورد برای کسب و کارهایی که در بخش دولتی یا با بخش دولتی کار می کنند یا به عنوان تامین کننده در سناریوهای OEM خودرو (خصوصی سازنده تجهیزات اصلی) خدمت می کنند) بسیار مهم است.

ISO گواهینامه ISO 9001: 2015 را انجام نمی دهد. در عوض ، سازمانها از یک سازمان صدور گواهینامه مستقل برای بررسی عملکرد QMS خود بر اساس الزامات ISO استفاده می کنند. سازمانهایی با هر اندازه می توانند به این استاندارد گواهی دهند ، از جمله سازمانهای کوچکتر و بدون منابع کیفیت اختصاصی.

ایزو به طور مرتب تمام استانداردها را بررسی می کند تا از به روز بودن آنها و نیز مرتبط بودن با نیازهای سازمان ها در سراسر جهان اطمینان حاصل کند. آخرین بازنگری عمده ISO 9001 در سال 2008 انجام شد. در حالی که ممکن است مدتها پیش به نظر نرسیده باشد ، افزایش تصاعدی در دسترس بودن فناوری ، محصولات و خدمات برای مصرف کنندگان ، و همچنین اندازه و پیچیدگی عرضه جهانی زنجیره ، به این معنی است که ISO برای برآوردن 9001 چندین الزامات جدید مورد نیاز است. خواسته های مشتریان از محصولات و خدمات ، و تأثیر بر اعتبار نام تجاری شرکت هایی که می توانند آنها را برآورده کنند ، هر روز افزایش می یابد و ISO 9001 برای برآوردن این انتظارات افزایش یافته مورد نیاز است.

در سپتامبر 2015 منتشر شد و در حال حاضر گسترده ترین استاندارد در تاریخ استانداردها است. برای کمک به انتقال بیش از 1 میلیون شرکت دارای گواهینامه ISO 9001: 2008 به استاندارد جدید ، ISO یک دوره گذار سه ساله را تعیین کرده است که طی آن گواهینامه ISO 9001: 2008 معتبر خواهد ماند. این گذار در سپتامبر 2018 به پایان می رسد. لازم به ذکر است که پس از سال 2018 ، آن دسته از شرکت هایی که دارای گواهینامه ISO 9001: 2008 بوده اند و دارای گواهینامه ISO 9001: 2015 نیستند ، گواهینامه ISO 9001 خود را تا زمانی که مجدداً به استاندارد جدید اعطا شوند ، از دست خواهند داد. بسیاری از افراد اصطلاح "استاندارد ISO" را شنیده اند و از خود پرسیده اند که ISO چیست و چگونه آن را نگهبان استانداردسازی می داند ISO از یونانی isos به معنی برابر سازمان بین المللی استاندارد ، یک سازمان غیر دولتی مستقر در ژنو ، سوئیس است. این برنامه به توسعه استانداردهای داوطلبانه اختصاص داده شده است که ایمنی و کیفیت محصول را تضمین می کند در حالی که نوآوری را در بازار جهانی تشویق می کند. تاریخ ایزو از سال 1947 ، پس از جلسه ای در موسسه مهندسان عمران در لندن ، که در آن نمایندگان 25 کشور برای هماهنگی استانداردهای بین المللی برای تولید صنعتی ملاقات کردند. مأموریت اساسی ISO ارائه مشخصات ، شرایط ، استانداردها و واحدهای اندازه گیری مشترک به سازمان های سراسر جهان است. ISO گواهینامه یا ارزیابی انطباق را ارائه نمی دهد. در عوض ، تجارت و نوآوری جهانی را تسهیل می کند تا به هر سازمانی در هر بخش از سراسر جهان اجازه دهد از همه چیز ، از فناوری و تولید گرفته تا ایمنی غذا ، مراقبت های بهداشتی و کشاورزی ، زبان مشترک و انتظارات مشترک داشته باشد. استانداردهای ISO برای سازمان ها در سطح محیط زیست ، اقتصادی و اجتماعی مفید است و به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را از طریق برنامه اقدام ISO برای کشورهای در حال توسعه برآورده کنند ، برنامه ای که دوره های فنی را برای کمک به کشورهای در حال توسعه در دستیابی به استانداردهای بین المللی ارائه می دهد. ISO از زمان انتشار اولین استاندارد خود در سال 1951 بیش از 22000 استاندارد منتشر کرده است. مأموریت کلی ISO مبتنی بر ابتکارات اصلی زیر برای اعضای آن است: تقویت پیوندهای بین استانداردسازی و سیاست عمومی با ارائه رهبری فکری و ارتقاء آگاهی از بهترین شیوه ها. شناسایی و ایجاد استراتژی های استانداردسازی ملی با استفاده از بهترین شیوه ها. حصول اطمینان از عملکرد مثر سازمانهای خود ضمن مدیریت امور مالی پایداری و ریسک حصول اطمینان از مشارکت و همکاری با ذینفعان کلیدی در کلیه پروژه های استانداردسازی. افزایش پایبندی به شیوه های استانداردسازی خوب (GSP) در بین متخصصان استاندارد در هر سازمان ملی و ارزیابی کلیه فرایندها برای تعیین همسویی آنها با توافقنامه موانع فنی تجارت (WBT) سازمان تجارت جهانی (WTO) . ISO شامل 161 نهاد استاندارد از سراسر جهان با 776 کمیته فنی و کمیته فرعی است. مجمع عمومی سالیانه مرجع کلی برای افسران اصلی ، کمیته های توسعه ، هیئت مدیره فنی و سایر کمیته ها و کمیته های فرعی است. ISO با همکاری کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به عنوان بخشی از همکاری استانداردهای جهانی (WSC) و با سازمان تجارت جهانی از استانداردهای بین المللی برای کاهش موانع تجاری استفاده می کند. ISO با بیش از 700 سازمان بین المللی ، منطقه ای و ملی همکاری می کند و مطالب آموزشی را برای موسسات آموزشی در سراسر جهان از سطوح ابتدایی تا دانشگاه ارائه می دهد. کمیته های فنی ISO استراتژی ایجاد استانداردها را مطابق با نیازهای بازارهای خاص تعیین می کنند. کمیته فنی پیش نویس اولیه را ایجاد می کند و سپس آن را برای نظرات ، بحث و بازبینی با سایر اعضا به اشتراک می گذارد. تدوین یک استاندارد جدید از پیشنهاد تا انتشار معمولاً حدود سه سال طول می کشد و به اصول کلیدی زیر پایبند است: ISO استانداردهایی را در پاسخ به درخواست های ذینفعان صنعت یا برای برآوردن خواسته های روشن بازار ایجاد می کند. ISO بر اساس نظرات متخصصان بین المللی استانداردها را تدوین می کند. سپس کمیته فنی محدوده و محتوای استانداردها را تعیین می کند. ایزو استانداردها را بر اساس فرایندی که شامل چندین ذینفع از جمله انجمن های مصرف کننده ، دانشگاهیان ، سازمان های غیردولتی و بخش عمومی است ، توسعه می دهد. ISO استانداردهای مبتنی بر اجماع را تدوین می کند و تمام بازخورد و درخواست تجدید نظر را در نظر می گیرد. ISO 9001: 2015 چیست و چه تفاوتی با ISO 9001: 2008 دارد؟ ISO 9001: 2015 و استانداردهای مدیریت مکمل آن بر اساس هفت اصل کیفیت زیر است. iii شرح اصل تمرکز بر مشتری تمرکز بر مشتری به معنای فراتر از انتظارات مشتری و ارائه رضایت و ارزش با هرگونه تعامل با مشتری است. به سازمانی نیاز است که هر ب را پیوند دهد

شرح اصل تمرکز بر مشتری: تمرکز بر مشتری به معنای فراتر از انتظارات مشتری و ارائه رضایت و ارزش با هرگونه تعامل با مشتری است. به سازمانی نیاز است که همه اهداف تجاری را با نیازهای مشتریان پیوند دهد و تشخیص دهد که مشتریانی هستند که با یک سازمان روابط مستقیم و غیر مستقیم دارند.

رهبری : رهبری باید متعهد شود که از همه منابع برای پروژه های کیفیت اطمینان حاصل کند و الگوهای مثبتی را از طریق مشارکت فعال ، ارتباط چشم انداز و استراتژی فعال و مشارکت گسترده در سراسر سازمان با فرهنگ کیفیت ارائه دهد. مشارکت سازمانهای مردم باید کارگران با صلاحیت و با انگیزه را درگیر کرده و آنها را تشویق کند در حالی که همه را به مشارکت و همکاری تشویق می کند

. رویکرد فرایندی: یک رویکرد فرایندی تشخیص می دهد که فرایندها باید بخشی از یک سیستم یکپارچه و سازگار باشند که نتایج قابل پیش بینی را تولید می کند ، عناصری را که نیاز به بهبود دارند ، روشن می کند و همه خطرات را که بر نتایج فرآیند تأثیر می گذارد ، برطرف می کند.

بهبود تعهد مداوم به بهبود به تغییرات در شرایط بیرونی و داخلی واکنش نشان می دهد تا با تمرکز بر تعیین علت اصلی و اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی فرصت های جدیدی ایجاد کند. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد تصمیم گیری بر اساس شواهد آماری عینیت ، اثربخشی و کارآیی بیشتری را برای یک سازمان فراهم می کند و بررسی نتایج را برای بهبود مستمر آسان می کند. سازمانهای مدیریت روابط باید روابط با همه فروشندگان ، شرکا و تأمین کنندگان را حساب کرده و مدیریت کنند تا محدودیت ها ، فرصت ها و خطرات مربوط به هریک را درک کنند. این اصول اساس راهبردی برای همه تصمیمات مربوط به مدیریت کیفیت در سازمان است و در تمام جنبه های زبان ISO 9001: 2015 تزریق شده است. هر سازمانی در مراحل مختلف توسعه خود ، هر اصل را به شیوه ای متفاوت اولویت بندی می کند. ISO 9001: 2015 شامل زیرمجموعه ای از عناصر تاکتیکی است که اصول راهبردی ارائه شده در بالا را تکمیل می کند. این پنج عنصر ، که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ISO 9001: 2008 است ، عبارتند از: چرخه برنامه-انجام-بررسی-عمل کنید تفکر مبتنی بر ریسک مشارکت رهبری ساختار یکپارچه ، و الزامات شفاف سازی اسناد این عناصر مکمل یکدیگر هستند و به شدت در ساختار ISO 9001: 2015 ادغام شده اند. بنابراین ، بحث در مورد آنها جدا از یکدیگر تا حدودی مصنوعی است و خطر ارائه نادرست از کیفیت ارگانیک استاندارد را به همراه دارد. برای تطبیق با این امر ، ما به یک پیشینه مختصر از هر عنصر نگاه می کنیم و ساختار را در قالب جدول خلاصه می کنیم تا ادغام کلی آنها مشخص شود. برنامه ریزی کنید ، بررسی کنید Plan-Do-Check-Act (PDCA) یک رویکرد فرایندی است که فرآیندها و سیستم ها را برای ایجاد یک چرخه بهبود مستمر مدیریت می کند. این سیستم مدیریت کیفیت را به عنوان یک سیستم کامل در نظر می گیرد و مدیریت سیستماتیک QMS را از برنامه ریزی و اجرا تا بررسی و بهبود ارائه می دهد. PDCA به سازمان ها کمک می کند تا رضایت مشتری بهتر و در نتیجه ، سطح بالاتری از اعتماد مشتری را در توانایی های سازمان برای برآوردن نیازهای مشتری به دست آورند:

رویکرد و زمینه سازمان مبتنی بر ریسک بند 4 در ISO 9001: 2015 "زمینه سازمان" است که به درک اولویت های سازمان و ذینفعان آن و همچنین خطرات ناشی از تغییرات قریب الوقوع می پردازد. زمینه به همه موضوعات (داخلی و خارجی ، منفی و مثبت) اشاره می کند که بر سازمان تأثیر می گذارد و از فرصت ها و خطرات موجود تحت تأثیر قرار می گیرد ، مانند: مسائل خارجی مسائل داخلی ارزشهای حقوقی سازمان فرهنگ فناوری سازمان دانش رقابتی سازمان عملکرد بازار سازمان عملکرد فرهنگی سازمان عملکرد اجتماعی سازمان عملکرد اقتصادی سازمان از آنجا که درک این موضوعات از برنامه ریزی استراتژیک در سطح اجرایی ناشی می شود ، "زمینه سازمان" تضمین می کند که رهبری از اهمیت QMS یکپارچه در اولویت های استراتژیک سازمان آگاه می شود ، که همچنین مکمل اولویت های بخش 5 در مورد مسئولیت های رهبری است. سازمانهای .vii همچنین باید محدوده QMS را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل شود که کاربرد و محدوده آن به الزامات طرفهای ذینفع (داخلی و خارجی) و محصولات و خدماتی که هسته اصلی سازمان را تشکیل می دهند ، پاسخ می دهد. "زمینه" همچنین ممیزی فرایندهای موجود و الزامات فرآیندهای جدید و همچنین منابع و ورودی های مورد نیاز برای پشتیبانی از آنها را که QMS ممکن است نیاز داشته باشد ، پوشش می دهد. تفکر مبتنی بر ریسک همیشه بخشی از ISO 9001 بوده است ، اما استاندارد 2015 این رویکرد را واضح تر کرده است. در حالی که به نظر می رسد ISO 9001: 2015 گاهی اوقات "ریسک" را برعکس "فرصت" نشان می دهد ، اما در واقع همانطور که برای یک سازمان اعمال می شود ، مفهوم ظریف تری از ریسک ارائه می دهد. در این رویکرد ، فرصتهایی از موقعیتهای مطلوب برای دستیابی به نتیجه مثبت ایجاد می شود ، مانند توسعه محصول جدید یا افزایش محصول قدیمی برای جذب مشتریان جدید یا ورود به بازار جدید. چنین فرصت هایی همچنین می توانند خطرات مرتبط با تغییر را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال ، افزایش یک محصول قدیمی می تواند مشتریان فعلی را از بین ببرد یا مشکلات زنجیره تامین را در هنگام تهیه قطعات برای تعمیر مدلهای قدیمی ایجاد کند. ISO 9001: 2015 بنابراین خطر را نه به عنوان احتمال از دست دادن یا آسیب ، بلکه به عنوان "اثر عدم قطعیت" تعریف می کند. ix Risk با احتمال از دست دادن همراه است ، اما احتمال ایجاد فرصت نیز وجود دارد. همه ریسک ها نه از دست می دهند و نه فرصت هایی ، اما آگاهی از شرایطی که هر یک از آنها ممکن است بوجود آید منجر به QMS م effectiveثرتری می شود که نتایج مثبت را تسهیل کرده و نتایج منفی را کاهش می دهد. ISO 9001: 2015 روشهای تجویزی برای پیاده سازی یا مستندسازی مدیریت ریسک در یک سازمان ارائه نمی دهد. مانند سایر بخشهای استاندارد ، هر سازمانی باید رویکرد خود را برای مدیریت ریسک و میزان ریسکی که با آن راحت است تعیین کند. مشارکت رهبری ایزو 9001: 2015 به رهبری نیاز دارد تا از موقعیت پشتیبانی از QMS به مشارکت در موفقیت آن منتقل شود. رهبری مسئول اطمینان از این است که QMS بر نیازهای مشتری متمرکز است و همچنین سیاست کلی QMS را برای سازمان تعیین و ابلاغ می کند. رهبری همچنین الزامات زیر را برای نشان دادن تعهد خود به QMS دارد: x مسئولیت پذیری در مورد اثربخشی QMS. اطمینان از همسویی QMS با زمینه و استراتژی سازمان. ادغام QMS در فرآیندهای موجود سازمان. ترویج QMS و تفکر مبتنی بر ریسک. به دست آوردن منابع مورد نیاز برای QMS. بیان اهمیت پایبندی به QMS. اطمینان از موفقیت QMS. پشتیبانی از پرسنلی که QMS را نگهداری می کنند. ارتقاء مداوم QMS. حمایت از رهبری در زمینه های دیگر که از QMS پشتیبانی می کنند. برای رهبری بسیاری از سازمانها ، حتی آنهایی که دارای گواهینامه ISO 9001: 2008 یا سایر استانداردها هستند ، این مسئولیتهای جدید می تواند قلمرو جدیدی باشد ، بنابراین متخصصان کیفیت باید خود را برای معرفی و آموزش این اصول به رهبری آماده کنند. ساختار یکپارچه سطح بالا ISO از اوایل دهه 1990 یک ساختار واحد برای استانداردهای سیستم مدیریت (MSS) ایجاد کرده است. هیئت مدیره مدیریت فنی ISO یک گروه مشاوره فنی برای توسعه این الزامات ایجاد کرد و در سال 2011 آنها را به عنوان Annex SL در دستورالعمل های ISO/IEC منتشر کرد. تأثیر اساسی Annex SL این است که همه استانداردهای ISO اختصاص داده شده به الزامات سیستم مدیریت ، از جمله ISO 9001 ، ISO 14001 و ISO 45001 ، اکنون دارای عناصر یکسان زیر هستند: xi عنوان بندها ترتیب عناوین بند متن ، و اصطلاحات و تعاریف. جدول 4 (همانطور که در صفحه زیر مشخص شده است) ساختار سطح بالا برای همه استانداردهای MSS را که در پیوست SL تعریف شده است نشان می دهد:توضیحات بخش 1. محدوده ISO 9001: 2015 در مورد سازمانها صدق می کند

جدول 5 یک نمونه کاربردی از ساختار سطح بالا در ISO 9001 و ISO 14001 را برای سیستم های مدیریت محیط زیست نشان می دهد ، با تفاوتهای جزئی برای برآوردن الزامات خاص هر یک. اگر در حال مشاهده این مقاله از طریق تلفن همراه یا رایانه لوحی هستید ، برای مشاهده جدول 6 اینجا را کلیک کنید. این واقعیت که زبان PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک در سراسر استاندارد آمیخته شده است ، همراه با رویکرد ISO برای ارائه استانداردها بدون دستورالعمل نحوه عملکرد سازمان ها ، به این معنی است که ایجاد یک نقشه راه دقیق برای ISO 9001 برای سازمان ها دشوار است: گواهینامه 2015. در واقع ، بسته به نوع سازمان و اولویت های آن ، چندین راه برای صدور گواهینامه وجود دارد.

جدول 6 یک رویکرد احتمالی برای ترسیم عناصر PDCA ، تفکر مبتنی بر ریسک و مشارکت رهبری در ساختار سطح بالا که توسط پیوست SL تجویز شده است ، و همچنین برخی از استانداردهای ISO مکمل که می تواند در هر مرحله از اجرا کمک کند ، نشان می دهد. جدول 6 این رویکرد برای همسویی ساختار با عناصر اساسی PDCA ، تفکر مبتنی بر ریسک ، مشارکت رهبری و استانداردهای مکمل می تواند به سازمان ها در درک جزئیات استاندارد و نحوه اعمال آنها در اولویت های خود کمک کند. یک نقشه دقیق تر می تواند تمام مکانهایی را که عناصر در آن همپوشانی و مکمل یکدیگر هستند در یک بخش مشخص کند ، که یک رویکرد پیچیده تر و پیچیده تر را ارائه می دهد که ممکن است به نفع سازمانهای پیچیده تر باشد. مستندات تکرارهای قبلی ISO 9001 به دلیل تحمیل بار زیاد برای اسناد بر سازمانها مورد انتقاد قرار گرفته است. بر عهده هر سازمانی است که رویکرد خود را برای نگهداری شود و نگهداری همه اسناد تعیین کند. ISO 9001: 2008  به دستورالعمل های اسناد QMS پایبند بود، که بین سوابق ، فرایندها و کتابچه های کیفیت به روش بسیار مشخص تری تمایز قائل شد. از "اطلاعات مستند" ISO 9001: 2015 از عبارت "نگهداری اطلاعات مستند" برای پیشنهاد اسناد کاری که نیاز به به روز رسانی دارد ، مانند روش ها و دستورالعمل های کار ، استفاده می کند و از"نگهداری اطلاعات مستند"برای ارائه سوابق ، که اسناد تکمیل شده و بایگانی شده است که شواهدی از انطباق گذشته ارائه می دهد ، استفاده می کند. با الزامات در حالی که ISO 9001: 2015 به صراحت دسته بندی اسناد مانند روش ها ، دستورالعمل های کار ، کتابچه های راهنمای کیفیت و سوابق را بیان نمی کند ، سازمان ها همچنان باید به دنبال تعاریف و دسته های ارائه شده در ISO/TR 10013 باشند تا در مورد گزینه های مستند سازی راهنمایی کنند. . با این حال ، این وظیفه سازمان است که بهترین رسانه یا نوع را برای اسناد خود تعیین کند. سازمانها همچنین می توانند در مورد مستندات از نویسندگان فنی و تحلیلگران تجاری خود راهنمایی بگیرند. در مواردی که اصطلاح "اطلاعات" با "اسناد" مقدم نباشد ، ISO 9001: 2015 مستلزم مستندسازی اطلاعات نیست.

این رویکرد تجویزی کمتر به سازمان ها اجازه می دهد تا محدوده خود را برای مستندسازی تعیین کرده و الزامات را بر اساس منابع خود مقیاس بندی کنند. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که عدم وجود دستورالعمل تجویزی مانند کاهش مسئولیت های اسناد نیست. بخش 7.5 مسئولیت های کلی برای اسناد را تضمین می کند که اثربخشی QMS را تضمین می کند. سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که تمام اسناد دارای اطلاعات شناسایی کافی هستند ، در قالب رسانه ای هستند که تعامل آسان و کارآمد را تسهیل می کند و به طور منظم مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد کارشناسان موضوعی مناسب سازمانها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که اسناد تحت کنترل هستند که به کنترل ، توزیع ، ذخیره ، نگهداری ، امنیت و اختیارات مربوط می شود

. گنجاندن تفکر مبتنی بر ریسک در ISO 9001: 2015 تأثیر مستقیمی بر پیچیدگی اسناد مورد نیاز برای هر سازمان دارد. در اصل ، هرچه خطر عدم قطعیت بیشتر باشد ، الزامات بیشتری برای مستندسازی وجود دارد که به طور م theثر پیچیدگی آن خطر و وسعت کامل اقدامات سازمان برای کاهش آن را نشان می دهد. ISO 9001: 2015 درمورد فرآیندهایی که نیاز به مستندات دارند ، تجویز کننده است. این اطلاعات در سرتاسر استاندارد قرار دارد و در یک بخش واحد قرار نگرفته است ، این امر باعث می شود که خواننده نتواند دقیقاً مشخص کند که چه کارهایی باید انجام دهد. جدول 7 تمام اطلاعاتی را که مستلزم مستندسازی در ISO 9001: 2015 است نشان می دهد: اگر در حال مشاهده این مقاله از طریق تلفن همراه یا رایانه لوحی هستید ، برای مشاهده جدول 7 اینجا را کلیک کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد ، سازمانها موظف نیستند سیستم شماره گذاری خود را برای اسناد خود اصلاح کنند تا تغییرات ساختاری ISO 9001: 2008 را برآورده کنند ، اما انجام این کار مطمئناً می تواند انتقال به ISO 9001: 2015 را آسان کرده و کارایی قابل توجهی را به مدیریت QMS اضافه کند. چگونه می توانید گواهینامه ISO 9001: 2015 را دریافت کنید؟ سازمانهایی که به دنبال دریافت گواهینامه ISO 9001: 2015 هستند به احتمال زیاد در یکی از دو گروه قرار می گیرند: کسانی که هرگز گواهینامه ISO 9001 را دریافت نکرده اند و کسانی که قبلاً دارای گواهینامه ISO 9001: 2008 بوده اند و نیاز به به روز رسانی به ISO 9001: 2015 دارند. در حالی که سازمانهایی که قبلاً کار گواهینامه استاندارد 2008 را انجام داده اند ، موقعیت مناسبی برای انجام این گذار دارند ، اما سازمانهایی که هنوز با ISO 9001 مقابله نکرده اند ، ممکن است از انبوه اطلاعاتی که با آنها روبرو است ، بترسند. در این بخش ، به بررسی نحوه برخورد سازمان های هر یک از این گروه ها با استاندارد 2015 می پردازیم. شروع گواهینامه خود برای ISO 9001: 2015 جدول 4 در این مقاله تجزیه و تحلیل مفصلی از ساختار ISO 9001: 2015 ، نحوه ترسیم آن ساختار با رویکرد Plan-Do-Check-Act ، مسئولیت ها در هر مرحله و استانداردهای تکمیلی که یک سازمان می تواند استفاده کند ، ارائه می دهد. تا آنها را در هر مرحله راهنمایی کند. این دستورالعمل ها را از اسناد مختلف ISO ترکیب می کند و یک نقشه سطح بالا از سفر به گواهینامه را نشان می دهد. مهم است که دوباره توجه داشته باشید که ISO گواهینامه ها را انجام نمی دهد. مجمع بین المللی اعتباربخشی (IAF) سازمان های ارزیابی را در سراسر جهان ارزیابی می کند و اطمینان می دهد که آنها می توانند به طور مناسب و یکنواخت نهادهای صدور گواهینامه را با استانداردهای ISO اعتبار دهند. جدول 8 اعضای کنونی IAF در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا را نشان می دهد.

هفت ابزار اصلی کیفیت متخصصان کیفیت مجموعه ای اختصاصی از ابزارها را برای تجزیه و تحلیل فرایند در اختیار دارند. این ابزارهای همه کاره می توانند در هر مرحله از QMS ، از تجزیه و تحلیل شکاف اولیه و حسابرسی داخلی تا چرخه بهبود مستمر مفید باشند.

انتقال از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 سازمانهایی که از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 منتقل می شوند از مزیت QMS موجود به عنوان نقطه شروع برخوردارند. با این حال ، نباید آنها را به فکر فرو برد که انتقال می تواند در چند روز قبل از ظهور حسابرس انجام شود. در اینجا چند نکته را در مورد انتقال باید در نظر داشته باشید.

آشنایی با استاندارد جدید ممکن است یک نکته بدیهی به نظر برسد ، اما اولین قدم این است که ISO 9001: 2015 را بخوانید و با آن آشنا شوید. جدول 6 ، یا ماتریس های همبستگی دقیق تر از ISO ، xx می تواند به سازمان ها کمک کند تا میزان تأثیر تغییرات ISO 9001: 2008 بر دامنه و اجرای QMS خود را تعیین کنند. حسابرسی منابع داخلی سازمانها باید با تیمهای داخلی مانند IT و منابع انسانی مشورت کنند تا ابزارها و آموزشهای فعلی مورد نیاز برای QMS را ارزیابی کرده و تعیین کنند که آیا فرآیندهای جدیدی وجود دارد که باید در محدوده QMS باشد. فناوری اطلاعات می تواند به ارزیابی ابزارهای موجود در بازار برای مدیریت فرایندهای QMS کمک کند ، در حالی که منابع انسانی می تواند اطمینان حاصل کند که همه کارکنان آموزش کافی برای مدیریت QMS را دارند. با منابع مشورت کنید سازمانهایی که به استاندارد 2015 منتقل می شوند باید از منابع ISO/TC 176/SC2 ، کمیته فرعی سیستم های کیفیت ، با منابع مشورت کنند. این کمیته نه تنها ISO 9001: 2015 را توسعه می دهد ، بلکه منابع و محصولات یادگیری را نیز برای کمک به سازمان ها در اجرای استاندارد حفظ می کند. سازمانها همچنین باید با مرجع صدور گواهینامه خود مشورت کنند تا راهنمایی های تخصصی در مورد آنچه در هنگام آماده شدن برای انتقال به استاندارد 2015 انتظار می رود ، ارائه دهند.  نتیجه ISO 9001: 2015  یک استاندارد جهانی برای سیستم های مدیریت کیفیت تعیین می کند و کارایی آنها را برای محصولات ، خدمات و زنجیره های تأمین بین المللی تضمین می کند. ISO 9001: 2015 این که آیا سازمانی در حال راه اندازی یک سیستم مدیریت کیفیت است یا در حال تغییر به استاندارد 2015 است ، بهترین شیوه های مدیریت کیفیت و صدور گواهینامه کیفیت را در بر می گیرد

 

صفحه  ما را در اینستاگرام دنبال کنیدمراحل دریافت گواهی نامه ایزو

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  • تهران - جنت آباد - بلوار مجاهد کبیر - کوچه بنفشه 11 - پلاک 108 - طبقه سوم - واحد 8
  • 44810270- 021
  • 9691207- 0921
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا