مدارک مورد نیاز برای اخذ ISO 9001
مدارک مورد نیاز برای اخذ ISO 9001
هر شرکتی که از خدمات خود در زمینه تولید و خدمات استفاده می کند ، باید دارای گواهینامه ISO 9001 باشد . این علامتی است که نشان می دهد که شرکت از استانداردهای کیفیت بین المللی پیروی می کند ، بنابراین اطمینان می دهد که این شرکت محصولات و خدمات با کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهد. هر مشتری که شرکت را خریداری می کند ، می تواند بررسی کند که آیا این شرکت دارای گواهینامه ISO 9001 است یا خیر. استانداردهای کیفیت به عنوان یک تصمیم گیرنده عمل می کنند و بنابراین گواهینامه ISO 9001 ضروری است. بنابراین ، در این مقاله ، ما جزئیات مختلف مربوط به گواهینامه ISO و اسناد را آشکار خواهیم کرد.
چرا گواهینامه ISO 9001 مورد نیاز است؟
قبل از شروع به کار ISO ، توجه به این نکته ضروری است که انواع مختلفی از ثبت ISO وجود دارد مانند
مدیریت کیفیت : ISO 9001
مدیریت محیط زیست : ISO 14001
مدیریت امنیت اطلاعات : ISO 27001
مدیریت ایمنی مواد غذایی : ISO 22000
علاوه بر این ، برای مدیریت کیفیت ، شما نیاز به گواهینامه ISO 9001 دارید. بنابراین ، در این مقاله ، ما اسناد مختلفی را که برای یک مورد مورد نیاز است نشان می دهیم.
وقتی نوبت به اسناد ISO 9001 می رسد ، بستگی به اندازه سازمان شما دارد. علاوه بر این ، عوامل دیگری بر اسناد مورد نیاز تأثیر می گذارد که شامل موارد زیر است:
نوع فعالیتها ، محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان
پیچیدگی فرایندهای تجاری
ماهیت فعالیتها
صلاحیت افراد
کل فرایند مستندسازی به چهار سطح مختلف تقسیم می شود:
سطح 1 - کتابچه راهنمای کیفیت اولا ، اولین مدرک مورد نیاز برای ISO 9001 یک دفترچه راهنمای با کیفیت است که دارای تمام جزئیات در مورد ساختار سازمان است. این اسناد همچنین باید با سیستم های مدیریتی مربوطه مطابقت داشته باشند و نحوه دستیابی به اهداف را در عین حفظ کیفیت اولیه توضیح دهند.
سطح 2- روشهای مستند ثانیاً ، هر سازمانی باید پروتکل کاری خاصی داشته باشد و این باید سند اصلی باشد که به عنوان یک سند استاندارد کار می کند. این سند مستلزم تمام روش هایی است که به تفصیل نوشته شده است ، به همراه استاندارد کیفیتی که برای مطابقت با آنها لازم است
سطح 3- دستورالعمل های کار دستورالعمل کار یک سند دقیق است که شامل تمام جزئیات فعالیتهای مختلف انجام شده در یک سازمان است. در واقع حتی کوچکترین قدم هایی را نیز ذکر می کند که در دستیابی به نتیجه مطلوب کمک می کند
سطح 4- سوابق و فرم ها اینها سوابق تمام کارهای انجام شده است. مدیریت بعداً می تواند از آن برای بررسی یا سنجش دامنه بهبود استفاده کند. علاوه بر این ، حاوی برچسب ، کارت ، کاربرگ ، فرم ، برچسب و غیره است. این وبلاگ را بررسی کنید: چگونه گواهینامه ISO را به صورت آنلاین بررسی کنیم؟
چرا باید به گواهینامه ISO 9001 بروید؟
گواهینامه ISO 9001 نشان می دهد که محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت مطابق با استانداردهای بین المللی است و در واقع از کیفیت خوبی برخوردار است. این گواهینامه اجباری است زیرا:
این به عنوان اثبات فعالیت های انجام شده طبق پروتکل عمل می کند
مدیریت شرکت می تواند فرآیندهای فعلی را مرور کرده و به دنبال دامنه بهبود جهت اطمینان از خط مشی کیفیت و تحویلات باشد
برای انجام فرآیند به صورت کنترل شده
خطاها را کاهش داده و بیشتر به حداقل می رساند
یک معیار و مرجع برای درک ، پیاده سازی و نگهداری یک سیستم ایجاد می کند
به دستیابی به ثبات در اقدامات کمک می کند
شفافیت را در فرایندهای تجاری به ارمغان می آورد
انواع مختلف اسناد مورد نیاز برای ثبت ISO 9001 چیست؟
کل فرایند مستندسازی به چهار سطح مختلف تقسیم می شود:
سطح 1 - کتابچه راهنمای کیفیت
اولا ، اولین سند مورد نیاز برای ISO 9001 یک دفترچه راهنمای با کیفیت است که دارای تمام جزئیات در مورد ساختار سازمان است. این اسناد همچنین باید با سیستم های مدیریتی مربوطه مطابقت داشته باشند و نحوه دستیابی به اهداف را در عین حفظ کیفیت اولیه توضیح دهند
سطح 2- روشهای مستند
ثانیاً ، هر سازمانی باید پروتکل کاری خاصی داشته باشد و این باید سند اصلی باشد که به عنوان یک سند استاندارد کار می کند. این سند مستلزم تمام روش هایی است که به تفصیل نوشته شده است ، به همراه استاندارد کیفیتی که برای مطابقت با آنها لازم است
سطح 3- دستورالعمل های کار
دستورالعمل کار یک سند دقیق است که شامل تمام جزئیات فعالیتهای مختلف انجام شده در یک سازمان است. در واقع حتی کوچکترین قدم هایی را نیز ذکر می کند که در دستیابی به نتیجه مطلوب کمک می کند.
سطح 4- سوابق و فرم ها
اینها سوابق تمام کارهای انجام شده است. مدیریت بعداً می تواند از آن برای بررسی یا سنجش دامنه بهبود استفاده کند. علاوه بر این ، حاوی برچسب ، کارت ، کاربرگ ، فرم ، برچسب و غیره است.
ISO9001 به فرم های زیر نیاز دارد:
اموال مشتری
تأیید طراحی و توسعه
فرآیند خرید
بررسی های مدیریت
شناسایی و قابلیت ردیابی
ممیزی داخلی
نظارت و اندازه گیری محصول
کنترل تولید و ارائه خدمات
خروجی طراحی و توسعه
شایستگی ، آگاهی و آموزش
ورودی های طراحی و توسعه
اعتبارسنجی طراحی و توسعه
برنامه ریزی برای تحقق محصول
تغییرات طراحی و توسعه
کنترل تجهیزات اندازه گیری و نظارت
بررسی طراحی و توسعه
خروجی برنامه ریزی طراحی
بررسی الزامات
اقدام اصلاحی
اعتبار سنجی فرایندهای تولید و ارائه خدمات
کنترل محصول ناسازگار
اقدام پیشگیرانه
تجزیه و تحلیل داده ها