baner low

گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰

گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰

گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰

 سیستم مدیریت پروژه استانداردی است که ازطرف سازمان استاندارد جهانی در حوزه مدیریت انواع پروژه ها بعنوان یک ابزار کارآمد و‌ مهم برای رسیدگی به فعالیتهای پیچیده مورد تدوین قرار گرفت و بانام استاندارد مدیریت پروژه یا ایزو ۲۱۵۰۰ انتشار یافت. سازمانهای دولتی و سازمانهای خصوصی هر کدام در مجموعه خود دارای پروژه هایی هستند که هر کدام ماهیت مخصوص خود را دارند ولی مهم این است که در تمام پروژه ها باید استاندارد ایزو ۲۱۵۰۰ مورد استفاده قرار بگیرد. ایزو ۲۱۵۰۰ الزامات و دستورالعمل های سطح بالایی از فرآیندهایی که مؤثر در مدیریت پروژه هستند را ارائه میدهد.

سازمان استاندارد جهانی بعد از پنج سال تلاش نسخه ویرایش شده آن را در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر نمود. استاندارد ایزو ۲۱۵۰۰ برای مفاهیم و فرآیندهایی که در مدیریت پروژه مهم هستند یکسری مفاهیم و دستورالعمل های توصیفی را ارائه داده است. با مشارکت بیش از ۵۰۰ نفر در سرتاسر جهان این استاندارد بین‌المللی تهیه و تنظیم گردیده است و از راهنماییهای عمومی گرفته تا راهنمایی‌های اصولی که باعث ایجاد راهکارهای قابل قبول در حوزه مدیریت پروژه شود را این استاندارد ارائه میدهد. همسو بودن ISO 21500 با راهنمای فراگیر وگسترده دانش مدیریت پروژه (PMBOK) که درسال ۲۰۱۳ منتشر گردید یکی از ویژگی های استاندارد مدیریت پروژه می‌باشد و نکته قابل توجه اینکه طی سالهای آتی ویرایشهای جدیدی از این استاندارد ارائه خواهد شد.

 

کاربرد گواهی ایزو ۲۱۵۰۰

گواهی نامه ISO 21500 ازطراحی، اجرا و پیاده سازی استاندارد ایزو21500 حاصل میگردد. این استاندارد شامل ۱۰ گروه با عنوان موضوعی می‌باشد و دارای ۵ گروه فرآیندی می‌باشد و ۳۹ فرآیند دیگر را برای مدیریت کردن پروژه ها شرح میدهد. سازمانهایی که استاندارد ایزو ۲۱۵۰۰ برایشان مهم و کاربردی می‌باشد عبارتند از:

سازمانهایی که دارای فعالیت های مشاوره ای، پیمانکاری و کارفرمایی می‌باشند.

سازمانهایی که دارای فعالیتهای تولیداتی و خدماتی هستند.

سازمانهایی که دارای فعالیت در حوزه پروژه های مدافعی هستند.

سازمانهایی که دارای فعالیت در حوزه انجام پروژه های بهداشتی و درمانی هستند.

سازمانهایی که دارای فعالیت در حوزه های مختلف صنایع می‌باشند.

امروزه استاندارد ایزو ۲۱۵۰۰ با سرعت بالایی به پرطرفدارترین و مهم ترین گواهینامه ها در سرتاسر دنیا در هر نوع حرفه و شغلی تبدیل شده است. اکثر سازمانهای فعال با انجام پروژه های مختلف صنعتی از مزایا و نتایج مثبت این استاندارد و این طرح بهره مند گشته اند و ازمزایا و‌فواید این استاندارد بهره مند گردیده آمد: ازجمله دستیابی به موفقیت‌های بزرگ و توسعه و تدوام شرکت، ایجاد رضایت و اعتماد درمشتریان، داشتن و نشان دادن یک مدیریت مؤثر در پروژه های سازمانی، جهانی شدن و بین‌المللی شدن سازمان و بدست آوردن انگیزه رقابتی در انجام صادرات و درنهایت بهینه سازی منابع و بالا بردن سطح ارتقا سازمان و کسب گواهینامه ISO 21500 می‌باشد.

 

شرایط دریافت ایزو ۲۱۵۰۰

اجرا و پیاده سازی سیستم استاندارد ISO 21500 شرطی لازم و ضروری جهت دریافت گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰ می‌باشد. کلیه تعاریفی که مربوط به جز جز پروژه میشود در این استاندارد مد نظر قرار گرفته میشود. تمامی کلمات و مواردی که توسط مدیران در حوزه مدیریت گفته میشود تشریح میگردد تا ابهامات موجود برطرف گردد تا جهت دریافت گواهینامه ۲۱۵۰۰ دراین استاندارد مطلبی خارج از درک بافی نماند. مهم ترین مسئله ای که در دریافت گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰ مطرح میباشد این است که پروژه بخش مهم از یک سازمان است و با محیط و ساختار سازمان مرتبط می‌باشد.

جهت دریافت گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰ باید یک برنامه یا نقشه ای را طرح ریزی کنیم تا بتوانیم پروژه های مورد نظررا انجام دهیم. برنامه ها و نقشه مورد نظر طراحی شده همان انجام دادن فعالیتها و پروژه های کوچک است که بااهداف سازمان هم جهت و هم راستا میباشند. در اصل میتوان گفت پروژه یک مجموعه کامل و منحصر به فرد ازفرآیندهایی می‌باشد که از فعالیتها و رفتارهای هماهنگ و کنترل شده تشکیل شده است و ازشروع تا پایان کار را در برمی‌گیرد و سازمان رابه اهداف مشخص و معینش می رساند. ولی از طرف دیگر مدیریت هر پروژه ای بخاطر موقت بودنش با سایر سیستمهای مدیریتی دیگر متفاوت می‌باشد.

گواهینامه ISO 21500 تحت عنوان سیستم مدیریت پروژه توسط تمام مراجع صدور قابلیت اخذ و دریافت را دارد. گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰ هم میتواند با سطح اعتبار بالا و بین المللی توسط مراجعی که زیر نظر یک نهاد Accerdita Body دولتی اعتبار دهی میشوند صادر گردد و هم میتواند با اعتبار داخلی و سطح پایین توسط مراجعی که زیر نظر نهادهای Accerdita Body خصوصی اعتبار دهی میشوند صادر گردد.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  • تهران - جنت آباد - بلوار مجاهد کبیر - کوچه بنفشه 11 - پلاک 108 - طبقه سوم - واحد 8
  • 44810270- 021
  • 9691207- 0921
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا